Milyen lehet az amikor bekapcsolsz egy képcsöves tévét és hangyafocit nézel rajta, miközben a Rakéta porszívóddal csapágygolyókat kergetsz az acélpadlón? Érdekes. Zenében? Még érdekesebb. Gondoltad volna hogy aki szereti és csinálja a noise/power electronics zenét szereti ha Menstruációs Vér Szivárog Az Árvaház Falaiból? Olvassátok nagy zajjal az első Halalnihil interjút!

- Halalnihil vagy Halálnihil tulajdonképpen a zenekar neve? Van ennek bármi jelentése vagy csak az erős kifejezés volt a lényeg?

Halalnihil. A korai anyagoknál található a kettő szó között egy | karakter, de ez csak dekorációnak szolgált. Most már kivettem a névből, mert volt pár félreértés, néhányan Halal|Nihilt írtak. Igazából egy olyan nevet akartam, ami egyértelmű, durvának mondható, viszont nem tartalmaz semmilyen undorító szót. Mondhatni steril. Pár órát gondolkoztam azon, hogy mi legyen ez a kettő szó, amit egymás mellé rakhatok, és mivel a halál, és a nihilizmus eléggé közel áll egymáshoz, ezért ezt a kettőt helyeztem egymás mellé. Sokadik jelentés meg a H.N., mint Harsh Noise rövidítése, mert ugye a Halalnihil az a Harsh Noise, és Power Electronics műfajokban tevékenykedik. Meg még a H, mint Hungary, de ezek már tényleg jelentéktelen (direkt) egybeesések, a lényeg az első. Szóval, szimplán, egyszerűen: Halalnihil.

- Még mindig vannak segítőid a lemezeknél vagy mára egyedül maradtál?

A számokat, szövegeket mindig is én csináltam, és ez szerintem a jövőben se lesz másként. A 2011-es anyagoknál volt alkalmi gitáros egy-egy számban, de ilyen már nincsen. Élőben is most már egyedül szoktam játszani, mivel a másik, alkalmi tag eléggé elfoglalt, és egy ideje megvan a kellő felszerelésem ahhoz, hogy laptop nélkül is visszaadjak mindent, ami ezekbe a számokba kell.

- A Talentométeres jelentkezéseddel mennyi pénzt kerestél?

Nulla forintot. Pedig egy komment alapján – állítólag – ezzel sok pénzt lehet keresni, meg a többi embernek nem lesz rendes munkája tőle, de úgy látszik ez nálam nem vált be.

- Írod a facebook adatlapon, hogy érdi vagy (jelenleg ott tartózkodsz). Milyen az érdi harsh noise szcéna mostanában? Egyáltalán létezik ilyesmi Magyarországon? Ha igen, kik a húzónevek, ha nem, mi lehet az oka szerinted?

Itt Érden én vagyok az egyetlen, aki ilyet csinál, egy előadóból meg nem lesz szcéna ugyebár. Eleve Power Electronics előadóról, más valakiről nem is tudok így Magyarországon belül. Van pár Noise előadó itthon, mint pl:. Ana Venus, Közért, és Rovar17. Őket tudnám úgy fontosnak mondani, főleg az első nagyon aktív már egy ideje. Ő rövid, pár perces, mikrofonos-pedálos káoszt szokott csinálni, nem az a megtervezett „hadigépezet”, mint mondjuk a ’nihil általában véve. Másabb jellegű, de én kedvelem. Az Ana Venussal, és a Közérttel lesz ebben az évben egy split lemezem, de erről még nem akarok több infót mondani.

- Ismered a Drone’osh Tot-ot?

Dereng valami, de nem mondanám azt, hogy ismerem. Talán Facebook ismerősöm volt, nem tudom így hirtelen. De beszélgetni biztos nem beszélgettem vele.

 

- Mennyire veszélyes vagy egészségkárosító műfaj ez a noise egyébként? Gondolok itt a vérző fülre, idegösszeroppanásra stb.

Magas hangerőn kissé károsító, ha sokáig hallgatja az ember és sokszor, de teljesen más mind  fejhallgatóval, mind hangfalakon hallgatni/csinálni. Fejhallgatóval nem érezni a hangokat a testen, ami ugye egy-kettő frekvenciánál eléggé hiányolható (pl.: a 8000 Hz körüli hangoknál azt érezzük, mintha fentről jönnének, de ez csak hangfalakon működik), vagy mondjuk a mély hangokat a gyomorban/lábon. A Power Electronics-ban általában olyan spektrummal rendelkező hangok vannak, amik alapból nagy hangosság-érzettel rendelkeznek, ezért sokszor halkra keverik a technikusok élőben, holott pont ezért kéne még inkább megtolni. Egy bizonyos szintig meg semmit nem károsít a hangfalakon. Tudni kell, hogy hol a határ, és kész. Fejhallgatóval általában a legmagasabb hangerőn szoktam hallgatni, igazából néha kicsit meg lehet szédülni, de ennyi az egész. Nálam inkább az van, hogy egy-kettő tartományra érzékenyebb lett a fülem az évek alatt. Mondhatni azt, hogy ez áldás, meg átok is.

 

 

- A számcímek, számok szövegének tényleg van mögöttes tartalma vagy inkább csak figyelemfelkeltést szolgálnak?

Mindkettő, de ezt kifejtem egy kicsit bővebben. A szövegeim nagy részéhez semlegesen állok, kivéve ahhoz, amiben rólam van szó, de azon számok mennyisége kevés. A többihez tehát semleges vagyok. Ezt úgy értem, hogy bennük lévő, kitalált cselekményeket nem támogatom, de nem is kívánom a pusztulását az olyan embereknek, akik véghezviszik őket. Miért tenném? Mivel vagyok én jobb náluk? Tulajdonképpen semmivel. Törvény alapján ítélnek el embereket, semmi több. Igazából mindenki tele van belül mocsokkal, csak valaki élete végéig kontrollálni tudja ezt, mások kevésbé. Én nem csak olyan témákról írok, amiket nekem jó leírni, vagy elmondani, és ez egy lényeges tulajdonsága a Halalnihil szövegvilágának. A legtöbb előadó ÉLVEZKEDIK a saját mocsokjában; Power Electronicsban is jellemző, hogy azt gondolja, hogy ő a nagy, erős, és domináns férfi, aki bárkit megbaszhat. Ám az ilyenek soha nem gondolnak bele olyan dolgokba, hogy igen, őket is megbaszhatja valaki, hiába heteroszexuális férfiak. Na de visszatérve a fő kérdésre: itt inkább az új tapasztalat a lényeg, hogy ilyet is ki lehet mondani, tisztán és érthetően, részletesen megfogalmazva. Lehetne azt mondani, hogy perverzióm olyan témákról írni, amikről nem nagyon szoktak, főleg nem itt, Magyarországon, zenében. Ennek annyi alapja van, hogy tényleg úgy érzem, hogy akkor élek kicsit is, ha ilyen témákba beleáshatom magamat. A ’Megbaszni Minden Rákos Embert A Földön’ anyagot sokan úgy értelmezték, hogy én a rákos, beteg emberek ellen vagyok, vagy meg akarom baszni őket. Igazából a cím második jelentése a kiszolgáltatottság, és „meddig lehet még süllyedni?” jelentést takarják. Úgy gondolom, hogy egy beteg, haldokló embert szexuális megalázni talán a legnyomorúságosabb tették közé sorolható a törvények, és úgy a morális látásmód alapján. Amúgy meg leginkább azok az emberek szoktak kiakadni a szövegeimen, és mindenfélét mondani rám, akiknek a legtitkosabb vágyaikat fogalmazom meg egy-egy számomban…

- Az ’Eucharisztikus faszlyukbaszás’ vagy a ’Meleg húgyba fojtott kutyák’ milyen célközönséget érnek el véleményed szerint?

Nekem nincsen célközönségem és igazából nem tudok erre pontos választ adni. A ’Meleg Húgyba Fojtott Kutyák’ az ’Eucharisztikus Faszlyukbaszás’ EP második száma. Vannak, akik sokszor hangoztatják, hogy ők szeretik a durva dolgokat, meg a nemi erőszakról szóló számokat, halott nők vannak az albumborítóikon, stb., aztán elolvasnak egy szöveget, amiben húgyba fojt valaki kutyákat, és fel vannak háborodva, meg hogy dögöljek meg. Ez viszont szerintem már képmutatás és a gyengeség jele. Én nem támogatom az állatkínzást, viszont ha szövegeket írok, nem teszek különbséget ember és állat között. Mindkettő élőlény és ennyi az egész. Ugyanúgy, ahogy néhány számomban megjelenik a cigány, vagy nigger szó, az se azért van benne, mert rasszizmus vagy politika – én egyáltalán nem is politizálok – hanem mert tudom, hogy ezek olyan szavak, amik belehasítanak a fülbe (főleg az első szó egy magyar embernek, mindenféle nézettől függetlenül). Ezen belül meg újra megnyílik a határtalanság, de úgy, hogy az még a megvalósíthatóságon belül maradjon.

IMG_0002

Tipikus Halalnihil koncert

 

- Mik a tervek 2013-ra? Cél-e a Petőfi Rádióba bekerülni napi rotációba vagy az is elég ha ’sold out’ lesz minden kiadványod?

Néhány EP, közös lemezek, újrakiadások különböző formátumokon, és a ’Buzeráns Értékek Alatt’ LP. Ezt kifejezetten nagyobb példányszámban akarom kiadni, mint az eddigieket, és minden fizikai formátumon – bár lehet ebből is lesz FLAC verzió. Ezt találom ugyanis a legvalóságosabb és tisztán érthetőbb Halalnihil anyagnak, amit eddig csináltam. Bár ezen nincsen olyan szintű pszichoakusztikus tényező mint a többin,  minden számban nem-bántó hangú szintetizátor van az elejétől a végéig és kristálytisztán érthető, monoton beszéd. De pont ez tetszik benne, semmi takarás nincsen, az ember a saját szeme előtt látja a cselekményeket, amik a szövegben vannak. Az anyag 23 perces lesz és 4 szám lesz rajta. Mind a négy szám másról fog szólni, a harmadik (címadó) szám kivételével mindegyiknek van egy története, körülbelül mintha valami filmrészlet lenne.  A negyedik szám, a ’Játékok A Gyermek Segglyukában’ meg talán a legdegeneráltabb szövegi tartalommal rendelkezik, amit valaha megírtam. Az ember kínjában fog röhögni rajta, de nem azért, mert vicces. Egy verbális pokol, és igazából a cím csak az első cselekmény, ami a számban van. Úgy érzem, hogy ez tökéletes lesz a Petőfi Rádióba, napi lejátszáshoz.

- Bakeliten fog majd megjelenni Halalnihil kiadvány? Egy ilyen műfajnál kifejezetten előny szerinted, ha egy gyenge minőségű kazettára/cd-re van rögzítve a felvétel?

Tervezek kettő anyagot, a ’Buzeráns Értékek Alatt’ albumot 12 inches, és a Közért splitet 7 inches bakeliten. Miért lenne előny? Ha már fizikai hanghordozóra kerül az anyag, akkor az álljon el sokáig, egy gyenge minőségű anyagnál meg ez nem túl valószínű. Én igazából leginkább a veszteségmentes tömörítésű formátumokat támogatom, de nincsen gondom a normálisan kiírt CDr-el/gyári CD-vel, vagy a jó minőségű kazettával se. Ráadásul egy rossz formátum nagyon nem azt fogja vissza adni, ami eredetileg a maszterben volt. A szar minőségű kazetta túl sok magas frekvenciát vág le, kb. úgy, mint egy alacsony bitrátás mp3. Ebben a műfajban meg fontos a jó felharmonikus eloszlás és tartalmak mennyisége, mármint annak legalább is az, aki precizitásra törekszik. Azon túl meg az mp3 elvesz a hang/zene erejéből. Szar az egész, pár éve még jó volt, mert kis helyen is elfért, meg küldözgették egymásnak, de most már szerintem el kellene felejteni, a mai HDD kapacitások, és letöltési sebesség mellett.

 

- Milyen zenéket hallgatsz, amikor épp nem harsh-ogsz?

Anaal Nathrakh-tól kezdve Lady Gaga-ig bármi jöhet, habár mondjuk az ritka, amikor nem Harsh Noise-t, vagy P.E.-t hallgatok.  Pár év óta eléggé rabul ejtett ez az elektroakusztikus, szélsőségesen hangos és masszív torzítással rendelkező műfaj. Igazából ebben a Harsh Power Electronics dologban látom a „durva” zene jövőjét és a Halalnihillel ezt az irányú jövőt nagy mértékben támogatom.

- A koncertezéssel mi a helyzet amúgy? Kb. mennyien szoktak lenni egy performanszon? Fontos, hogy legyen közönség egyáltalán ennél a szélsőséges műfajnál?

Szeretek élő fellépéseket csinálni, azok nélkül kissé unalmas lenne ez az egész. Jó dolog hangfelvételeket csinálni, de szeretem megmutatni, hogy élőben is vissza tudom adni azt, amit a kiadványokon hallani. Ráadásul ott mások előtt csinálom, élesben megy az egész, így sokkal izgalmasabb is. Eddig a legkevesebb olyan tíz fő volt, a legtöbb ötven körül. Kissé ironikus, hogy pont a leggyengébb Halalnihil koncerten voltak a legtöbben (első fellépés, 2011.06.05 – Roham Bár, Magyar Zaj Napja), az egyik jobb fellépésen meg a legkevesebben (nem kapott promót az esemény, nem ismert helyiség volt, stb. – 2012.11.24. – Rock Café Cinema) . Én 500 ember előtt is előadnám azt, amit csinálok, igazából ez nem rajtam múlik. Szeretem, ha azért van legalább egy harminc ember a koncerten, főleg mert néhány szám szövegéhez kell egy bizonyos ember mennyiség. Gondolok itt a ’Humiliation For All Ages’ számra,  ennél már a címében is benne van, hogy miért kell oda egy bizonyos mennyiség.

http://www.youtube.com/watch?v=SoC3KK-ib6M

 - Visszatérve az előbbi kijelentésedre kifejtenéd azt, hogy miért ebben a durva zenében látod a zene jövőjét?

Nem magának a zenének a jövőjét látom ebben, mint egy univerzális dolgot, hanem csak egy rétegének a jövőjét. Szóval, a „zúzósabb” zene jövőjét látom ebben pl:. a grindcore, death metal, és társainak egy elektronikusabb, másabb változatát. Félreértés ne essék, semmi gondom ezekkel a műfajokkal, csak úgy érzem, hogy ideje lenne valami frissítést vinni az ilyen megszólalású zenék közé. Általában az a tapasztalatom, hogy egy metalt hallgató embernek ez túlságosan elektronikus, vagy csak simán azt mondja rá, hogy „nem zene”, és innentől nem érdekli. Egy átlag elektronikus zene hallgatónak, aki mondjuk ambient, electro, és társai dolgokat hallgat, pedig embertelenül agresszív, és idegesítő. Tulajdonképpen ezért is nagyon nehéz (nincsen) célközönségem. Meg igazából még a Halalnihil is fog minden téren fejlődni, ha jól fognak menni a dolgok, szóval majd meglátjuk, hogy mik lesznek itt.

- Szívesen hallgatod vissza magad? Mennyire jellemző, hogy kétszer ugyanúgy játszol el valamit?
Sokat hallgatom vissza magamat, ezt főleg leginkább azért, hogy megjegyezzem a szövegeket, és hogy észrevegyem a hibákat. Hibák alatt gondolok olyanra, hogy pl:. rossz a sztereó kép, aránytalan a mix, a tartományok eloszlása, vagy csak simán nem úgy szól, ahogy én azt akartam. Igazából eddig minden anyagomnál tanultam valamit, és ezeket a hibákat próbáltam elkerülni.  Az ’Eucharisztikus Faszlyukbaszás’ EP-n voltaképp mindent kitudtam „pipálni”, amik eddig problémák voltak. Azon túl meg kibaszottul hangosan szól az anyag, így lett felvéve (gain, EQ, stb:.) , meg keverve/maszterelve is. Nincsen menekvés előle. A brutálisnak mondható hangok, és tartalom ellenére annyira figyelmesen lett keverve, mint egy rendes zenei anyag.  Élőben úgy szoktam megoldani a számok lejátszását, hogy egy nagyon hasonló hangot csinálok az effektekkel (vagy pont egy ugyanolyat, ha az eredeti számban is ez a pedál sor volt, és emlékszek a potméterek pontos beállítására) és így játszom le a számokat. Ahol egy magas, visító hang van az eredeti számban, akkor csinálok egy olyat, ha egy mély, darabos morajlás, akkor azt. A jövőben ezt még precízebbre, és változatosabbra akarom csinálni.

halalnihil_zealot mercenary

- Kell ehhez a zenéhez hallucinogének használata? Mennyire fontos ebben a műfajban a vizuális megjelenés? Gondolok itt vetítésekre. Létezik noise dvd pl.?
Soha nem éltem ilyesmivel  és soha nem is gondoltam akármilyen kapcsolatra is a Noise, és a hallucinogének között, nem is értem igazából a kapcsolatot a kettő között, amikor ezt valaki megkérdezi. Igazából illuminált állapotban se írtam még soha egy szöveget vagy vettem fel akármilyen hangot. Hallgatni persze úgy is szoktam, de olyankor eléggé mást hall az ember, szóval nem azt az élményt kapja, úgy meg nem pontos az élmény. A vizuális megjelenés szerintem teljesen előadó függő. Én valahol az aranyközépúton érzem magamat, illetve, jelenleg oda kerültem.  A vizualitás mértéke nálam kiadványonként változik, mondjuk egy ideje egyre több mindent szeretek belerakni az anyagokba.  Az első anyagoknál volt egy tracklist, meg néhány netes kép effektezve, most már inkább az van – illetve még inkább az lesz -,hogy a jövőben lerajzoltatom az ötletemet, mintsem netről guberáljak egy képet. Jobb minőségű is, meg eredetibb is (pl:. a hamarosan megjelenő ’Mint Egy Nemzőképtelen Tiszavirág’ borítója direkt ehhez a kiadványhoz lett rajzolva, és szerintem nagyon illik az anyaghoz). Ráadásul a bookletben már a szövegeket is mindig berakom, meg több képet. Élőben, díszletnek csak egy másfél méteres molinót szoktam vinni  az új, Halalnihil logoval. Szerintem jobb, mint a semmi, ráadásul itthon még Noise előadónál nem láttam ilyet. Lehetne persze nagyobb is, meg díszesebb stb., de mint mondtam, szerintem ennyi elég.  Főleg ilyen ötven alatti közönségszámhoz. Volt még az, mikor nem egyedül léptem fel, hogy képeket vitt a másik tag a koncertre, amiket eltapostam/eltéptem/megettem. Ezeken igazából csak olyan dolgok voltak, amik a legtöbb embert érzékenyen érintik, vagy csak simán irritálóak. Ilyen téren a jövőben mondjuk, szeretnék egy nagyobb szintre lépni, de ez még legyen titok, hehe. Igazából úgy érzem, hogy a hangzáson, megszólaláson legyen a hangsúly a látvány másodlagos legyen, főleg egy ilyen műfajra, ami legfőképpen a tömény, és szokatlan megszólalásra, hangokra utazik. Amikor meg egy rövid, és unalmas fellépést próbálnak feljavítani videó vetítéssel, az meg felettébb, hogy is mondjam, gyenge. Van néhány jónak mondható DVD a Noise/P.E. műfajokon belül, amik kerülik a művészkedő, és korrekt hozzáállást.. pl:. a finn ’Institute of Paraphilia Studies’ DVD kiadványait tudnám ajánlani. Eléggé „érdekes” darabok. Állítólag a Grunt – Trite DVDr-je is egy embertelenül gusztustalan, és bizarr darab, bár én még sehol nem találtam letöltésre, pénzem meg nincsen megvenni. Na talán majd egyszer..

 

A rajzért köszönet házi grafikusunknak, DumbassPunknak.